יום שלישי, 1 בנובמבר 2011

תמחור

כמאפרת כלות אני צריכה להראות נוכחות בפורומים החתונות השונים, ועל כן אני נתקלת אחת לכמה שבועות בדיון שפותחת כלה, שבטוחה שזכתה להארה, על יוקר המחירים סביב החתונה, ועל הצורך לעשות משהו נגד זה. בהרבה מן המקרים הדיון מתפתח ללמה ספק בתחום מסויים גובה כמו שהוא גובה, שזה יקר בהשוואה ליום עבודה במקצועות אחרים, שזה לא שהוא מנתח מוח, ואנחנו, הספקים, מתוארים כתאבי בצע, חמדנים, גנבים ושלל מחמאות.
התגובה המתבקשת היא "זה שוק חופשי", ויש ספקים בכל מחיר, כך שאם המחיר לא מתאים לכל אחד יש את האפשרות למצוא ספק אחר במחיר שהוא מעוניין בו, ממש כמו בכל תחום אחר שהמדינה או בעלי ההון לא מעורבים בו.

אבל, החלטתי במקום זאת לפנות דווקא לספקים החדשים, ובעיקר למאפרות מתחילות, ולהסביר את הרציונאל שמאחורי תמחור.

נתחיל מזה שאנחנו עצמאים, וככאלה אנחנו צריכים לשלם מיסים, ולא מעט, וביטוח לאומי, ולהפריש לפנסיה, ולשלם ביטוח והוצאות של חומרים, נסיעות, אחזקת רכב, שיווק, רואה חשבון, יועץ מס וכו'. כעצמאים אין לנו רכב חברה ופלאפון שמישהו אחר מממן ואנחנו יכולים להתפרע, אף אחד לא מתחלק איתנו בהפרשה לפנסיה או לביטוח לאומי והמע"מ יורד מההכנסות שלנו ולא מהרווחים (שזה שווה ערך לשכר של שכירים). יותר מזה, כעצמאים אנחנו בעצם המעסיקים של עצמנו ועל כן "עולים" לעצמנו הרבה יותר, הרי יש הבדל משמעותי בין עלות עובד למעסיק לבין הסכום שהוא רואה בתלוש בסוף כל חודש.

כעצמאים אף אחד לא משלם לנו על ימי מחלה, וברוב המקרים אפילו אין לנו את הפריבלגיה של לשהות שלושה וחצי חודשים בחופשת לידה, כי מי יתחזק את העסק?! אנחנו עובדים לא רק בזמן שאנחנו עם הלקוחות אלא דואגים גם לכל המסביב: חשבונות, שיווק, ניהול מלאי, ניקיון ועוד כמה תפקידים שלא עולים לי כרגע לראש, לרוב זה יותר מ12 שעות ביום...

בעולם החתונות צריך גם לקחת בחשבון שיש שבועות מתים בגלל כל מיני איסורי דת או משחקי ספורט חשובים במיוחד, והבדלים בין עונת הקיץ העמוסה לעונת החורף החלשה.החישוב שלנו הוא שנתי ולא יומי או אפילו חודשי, כך שהיומית שאתם כל כך מתלהמים עליה היא לא באמת יומית... וספציפית בתחום האיפור והשיער יש לנו עלויות של חומרים מתכלים, שהן די גבוהות בארץ בהשוואה למקומות אחרים, ולא לכולנו נגיש חו"ל (ואם כן אז דופקים אותם עם המכס), ויש עלויות של השתלמויות- כי כל כלה מעוניינת במאפרת שמעודכנת בטכניקות ובאופנות האחרונות, ויש תאריכי תפוגה למוצרים, וחלקם קצרים למדי (מי אמר מסקרה ולא קיבל?).

וזה עוד לפני שדיברנו על כך שהעבודה שלנו אף פעם לא מסתכמת בכמה שעות בהן אנחנו מאפרות ומסרקות, כי לא כל הכלות רגועות ומקסימות, וחלקן מטלפנות בהיסטריה על בסיס שבועי, שולחות מיילים מדי יום, שולחות הודעות בפייסבוק, וחושבות שבחודשים שעוברים בין איפור הניסיון ויום החתונה זה לא רק לגיטימי אלא גם הכרחי לשמור על קשר הדוק עם המאפרת ולעדכן אותה בכל התקדמות ושינוי בארגוני החתונה ("אז את שומעת? החלטנו בסוף ללכת על סידורי פרחים באדום, את חושבת שכדאי שנחליף את השפתון?") 

ומה לגבי שעות העבודה? אנחנו עובדות בימי שישי מוקדם בבוקר, מגיעות מאוחר הביתה באמצע שבוע (בייחוד אם הכלה מעוניינת בליווי צמוד לחופה), ומקבלות טלפונים (שהחכמות שבינינו לא עונות להם) בשעות בהן מישהו היה צריך ללמד שלא מטלפנים כמו לפני שמונה בבוקר או אחרי שמונה בערב, בשבתות, בשישי אחה"צ, בחגים...

בסופו של דבר גם אנחנו חלק ממעמד הביניים, גם לנו יש משכנתא, וגן ובייביסיטר ורכב ועשרים אלף הוצאות, בדיוק כמו לכולם. אנחנו לא מנסים להתעשר על חשבון הלקוחות שלנו רק להתפרנס בכבוד, וחשוב לתמחר לא רק את שעות העבודה מול הלקוח בפועל אלא את כל המסביב, ממש כמו שבכל מוצר איפור שאנו קונות מתומחרות לא רק עלויות הייצור אלא גם שכר המנכ"ל, תקציב השיווק, עלות השינוע ושכרם של המדענים במעבדה שפיתחו את המוצר החדש.

העריכו את עצמכן כראוי, על ניסיון משלמים יותר, על נסיעה מרוחקת מאד לגטימי לבקש תוספת תשלום, וחישוב הכדאיות צריך לקחת בחשבון גם את המיתוג שלכן ואת ההשפעה של המחיר הזול במיוחד שאתן מציעות עכשיו על האפשרות שלכן לגבות את המחיר שאתן רוצות בפעם הבאה.

3 תגובות:

  1. לא מאפרת אבל אחת שמתכננת להיות עצמאית ואני כ"כ מסכימה איתך.
    העיקר לכבד את עצמך ומי שאתה במקצוע

    השבמחק
  2. פוסט חשוב מאין כמוהו!!
    מסכימה פשוט עם כל מילה ואין לי מה להוסיף חוץ מהאמירה שאני מקווה שבאמת ספקים מתחילים ובעיקר מאפרות מתחילות - יפנימו וילמדו.
    עדי

    השבמחק
  3. איטומים - קבלני איטום גגות מומחים לאיטום בסנפלינג
    איטום בהתזה ועוד פתרונות איטום מתקדמים כגון איטום מרפסות
    איטום ביריעות בטומניות איטום מרתפים
    מבצעים עבודות איטום עם חומרי איטום בעלי תו תקן
    איטום גגות מרוצפים איטום קירות ואיטום קירות חוץ
    פריסה ארצית שירות 24 שעות

    איטום גג מרוצף

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...