יום רביעי, 11 בינואר 2012

חשיבותו של מיקוד

ברוב בתי הספר מלמדים קצת מכל דבר, כך שכאשר מסיימים את הלימודים נאלצים להתחיל את הלמידה האמיתית, מצד שני ההיחשפות לשלל תתי-התחומים בעולם האיפור היא דוקא לטבוה היות והיא מאפשרת לכל מאפרת לגלות לאיזה תחום היא הכי נמשכת, ממש כמו בתיכון כאשר יש שנה בה לומדים מגמות רבות לפני שמתחייבים לשתיים.

ולמה לא להתפרש על כמה שיותר חומים? הרי ככל שאעשה יותר דברים יש לי סיכוי גבוה יותר לזכות בעבודות, אז זה נכון במידה מסוימת, אבל לא לטווח הארוך.
נתחיל בכך שהתמחות בכל אחד מתי-החומים לוקח זמן, ויש דגשים שונים אותם צריכים ללמוד לכל תחום, אך גם בחשיבה ניהולית-עסקית יש יתרונות רבים למיקוד והתמחות, שכן כך ניתן למקד את המאמצים השיווקים בקהל יעד מצומצם יותר במקום להתפזר, בגדר "תפסת מרובה לא תפסת".

ומהם תתי-התחומים?
  • איפור כלות ואירועים- ככל הנראה התחום הרווי ביותר בשוק, והרווחי ביותר. באיפור זה יש דגש על עמידות האיפור ועל התאמה למדיומים שונים ורבים: פנים מול פנים, סטילס ווידאו. הקהל הוא לקוחות פרטיים (מה שאומר שלא צריך לרדוף אחרי הכסף), ועל עבודה עם "קנבסים" שאינם בהכרח מושלמים. ברוב המקרים יש כאן חשיבות לאיפור מתקן במטרה לתקן פגמים אמיתיים או דמיוניים אצל הלקוחה.

  • סדנאות איפור- תחום המתחלק לשני חלקים: סדנאות איפור אישיות וקבוצתיות. גם כאן העבודה היא עם לקוחות פרטיים, ונדרשת עבודה מהירה יחסית, ביטחון, כריזמה, יכולות עמידה מול קהל, כישורי הדרכה/הוראה ובעיקר הרבה סבלנות.

  • איפור אופנה- התחום הנחשק ביותר עבור רבות, קשה לחדור לתוכו והשכר לא תמיד מצדיק את ההשקעה. בעיתונות משלמים גרושים (אם בכלל) והקמפיינים הגדולים כבר מאויישים ע"י המאפרים המובילים בארץ, כך שלרוב נותרים עם קטלוגים של מעצבים מתחילים והפקות אינטרנטיות שהן מאד מהנות אך לרוב לא מכניסות. הלקוחות הם מסחריים והשכר מגיע באיחור של 30 יום ומעלה. הדגש כאן הוא על מקוריות, טכניקה, עבודה עם מרקמים, יצירתיות ויכולת עבודת צוות וקבלת ביקורת או/ותכתיבים

מצילומי הקטלוג לידידיה גילמן
  • איפור לקליפים, לטלויזיה ולקולנוע- כאן הדגש הוא על לעבור מסך, כשהמשמעות של המונח הזה עברה מהפך של ממש בשנים האחרונות עם כניסתו של השידור בטכנולוגית הHD. בטלויזיה צריך לעבוד הרבה ומהר, השעות ארוכות, השכר לא תמיד מתגמל (כי הרבה בתי ספר נותנים את תלמידיהם  כ"סטאז'רים" כחסות, תמורת פרסום), ולא תמיד יש זמן לטאץ' אפים כך שהעמידות חשובה גם כן. נדרשת יכולת לבנות דמות, אם מדובר בסדרות או סרטים, הקפדה על המשכיות (השינויים באיפור לא יכולים להיות קיצוניים מדי ברוב המקרים, ולעיתים אסור שיהיו שינויים כלל). העבודה היא לרוב מול האולפנים או חברות ההפקה השונות, והיתרון המשמעותי הוא הביטחון התעסוקתי היחסי.
צ'קלקה בבימויו של אורי אמיתי
  • ציורי פנים וציורי גוף- בשעה שהאחרון עוד לא מספיק מפותח בארץ ונראה רק לעיתים רחוקו באירועי קידומי מכירות שונים, הראשון מהווה מקור הכנסה לא רע בפורים, ובכלל, בהנחה שיש לך סבלנות וגישה לילדים. נדרשת סבלנות, והרבה, מהירות (כל ציור צריך לקחת חמש דקות לכל היותר) וכישרון בסיסי (לפחות) לציור. התשלום לא תמיד טוב פר שעה בהשוואה לתתי התחומים האחרים אך יש הרבה עבודה  בתחום. העבודה היא או מול לקוחות פרטיים (עדיף) או דרך חברות הפקה, שגוזרות על ה"תיווך" קופון שנע בין 10% ל50%!

  • בוקים וצילומי פורטרט- צילומי פורטרט לאנשי עסקים, בוקים לבנות מצווה, בוק להריון, ובוקים לדוגמניות, כאן חשוב בעיקר איך יצאו התמונות הסופיות. כאשר מדובר באנשי עסקים לרוב יש לעבוד בזמן קצר, להיות קשובה לרצונות של אותו אדם, נדרש ידע באיפור גברים, בעבודה עם עור בוגר, בהתמודדות עם פגמי עור של גיל התבגרות או של הריון, ולעבוד מהר. העבודה היא דרך חברות הפקה או צלמים ברוב המקרים והתשלום הוא לפי ימי צילום או חצאי ימים ברוב המקרים.


מתוך סרטון לקבוצת אריסון

ההמלצה שלי היא להתמקד בשניים-שלושה תחומים לכל היותר ולהתפתח בהם, בן מבחינת היכולות והן מבחינת מיקוד מאמצי השיווק בקהל היעד הרלוונטי. בהתחלה זה בסדר, ואף מומלץ להתנסות בכמה שיותר תחומים, כך תוכלו לגלות את החוזקות שלכן ומה הכי מושך אתכן, אך בהמשך עדיף להתמקד. אם תנסו לפנות גם לחברות הפקה, גם לאולפני הטלויזיה, גם למערכות העיתונים וגם לכלות, סביר להניח שהמאמצים שלכם לא ישאו את אותם הפירות כמו לו הייתם מתמקדים בשוק אחד בלבד.


אז איזה תחום הכי מדבר אליך?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...