יום שבת, 2 באוקטובר 2010

מכתב למאפרת אלמונית

מאפרת יקרה,

אני לא מכירה אותך, אבל שמעתי שאת לא רעה בכלל. מישהי שהתאפרה אצלך לאירוע ציינה אותך לשבח על התיק המאובזר שלך, שמכיל מוצרים יקרים כמו מאק ואסתי לאודר, היא שיבחה את העבודה שלך, סיפרה לי שלמדת אצל אחת הטובות- עדה לזרוגן, ושיצאה ממך מרוצה. היא אפילו השאירה לך 20 ש"ח טיפ.
אז למה אני כותבת לך? כי היא גם סיפרה לי שגבית ממנה רק 50 ש"ח על האיפור! 50! והיא, שלא היה לה נעים, ביקשה להוסיף עוד קצת כסף, כי התביישה עבורך, במקומך, שאת מעריכה את עצמך כל כך מעט.

נכון, המצב בשוק לא קל, ויש מאפרות כמו ערסים על חוף ים (או כמו כוכבים בשמיים אם להיות פיוטית), אבל הבחירה שלך, לגבות מחיר מגוחך, לא משפרת את המצב, לא עבורך ובטח לא עבור אף אחד אחר. כבר התלוננתי פה  ופה לא אחת על הנטיה של מאפרות לעבוד חינם, וגרוע מכך- על הנטיה של התעשיה שלנו להציע עבודות תמורת קרדיטים בלבד, אבל נראה שיש מקום לכתוב על כך עוד.

הרשי לי ללמד אותך שיעור קצר בתימחור, שיעור שצריך להיות חובה בכל בית ספר לאיפור (ובכלל בכל מקום בו מכשירים עצמאיים), יחד עם שיעור על שמירה על היגיינת עבודה, ושיעור על עבודה מול הרשויות.
כעצמאית התמחיר שלך צריך לכלול:
  • את הלימודים שלך (כן, השקעת זמן וכסף ולמדת ומגיעה לך תמורה)
  • את עלות החומרים
  • את המיסים שאת משלמת (למרות שב-50 ש"ח לאיפור אני בספק אם את מגיעה למדרגות המס)
  • את ביטוח העבודה ואת הביטוח הפנסיוני
  • את הדלק והשימוש ברכב או את עלות הנסיעות
  • את זמן הנסיעות (זוכרת? זמן זה כסף)
  • את המוניטין שלך
  • את עלות הפרסום שלך
  • את ההשתלמויות שאת הולכת אליהן, את הזמן שאת משקיעה בלימוד עצמי
  • ולבסוף- שכר עבורך, שיהיה לכל הפחות שכר מינימום (כי אם את מרוויחה פחות משכר מינימום פר שעה כדאי לך לחשוב על קריירה אחרת)
כל זה נכון כמובן בהנחה שאת עובדת כדי להתפרנס. אם את כל כך עשירה שאת עושה זאת רק בשביל הכיף, אז אשריך, אבל זו עדין לא סיבה לעבוד במחירי רצפה ולשבור לכולנו את השוק...

מה שבטוח, ב50 ש"ח לאיפור את לא מכסה אפילו את ההוצאות שלך. קבעי מחיר על סמך התמחיר שלמעלה, והמנעי מתירוצים דוגמת "אני גרה בפריפריה. כמי שגרה שלוש שנים בבאר-שבע אני יכולה לומר לך בודאות שלמעט שכר הדירה (שגם נמצא בעליה) שום דבר לא יותר זול שם- לא בסופר, לא בקניון ואפילו לא בברים, ועל כן אין סיבה שלך ישלמו פחות.
האמיני שאת שווה את הסכום שאת דורשת. למדת, השקעת, ואת טובה במה שאת עושה.

לאנשים יש נטיה לזלזל במה שזול: את החולצה שקנית בשוק תזרקי לכביסה מבלי להביט אפילו בתווית, ואילו את החולצה שקנית בכיכר המדינה סביר להניח שתשלחי לניקוי יבש כל פעם או תקפידי על כביסה עדינה ביד.
אל תהיי זולה!


6 תגובות:

  1. מילים כדרבנות. אהבתי מאד!!!! 

    השבמחק
  2. כל הכבוד טל! הלוואי ויזיז משהו

    השבמחק
  3. כל מילה נכונה...אל תזלזלו בעצמכן ואל תעבדו בחינם

    אבל על עיניין הקרדיטים אני חושבת קצת אחרת...נכון זה מבאס מאד, וזה טירחה לעבוד ללא תשלום ושאת משלמת מזמנך הפרטי ועל חומרים ונסיעות,,, אם המאפרת היא לא מספיק מפורסמת, ומציאים לה קרדיט בעיתון מפורסם למשל...אני חושבת שזה רק מועיל לפרסום ולשיווק...זה כמו עוד תמונה לתיק עבודות

    השבמחק
  4. הי רוני,
    מצד אחד אני מסכימה, מצד שני - בגלל שזה מעניק תמונות לתיק עבודות, ותמיד יהיו מאפרות שירצו עבודות לתיק עבודות, נוצר מצב שבדר"כ פשוט לא משלמים למאפרות ומשיגים "בעבור קרדיט". ככה שאם יש הפקה ומחפשים מאפרת ההפקה תאמר "למה לשלם כשאפשר להשיג בחינם, בטוח איזה מישהי תרצה את זה לתיק עבודות שלה", וככה שוק העבודה של המאפרות שמלכתחילה מצומצם ומוצף, מצטמצם עוד יותר. אם זו עבודה שממש מעניינת אותך כמאפרת ואולי גם השאר עושים את זה ממניעים אמנותיים (שיתוף פעולה) ולאו דווקא מקצועיים אז זה לגיטימי, אבל אחרת... זה נורא בעייתי.

    השבמחק
  5. פוסט מעולה!!!

    ותגובה לרוני מייקאפ -
    אם היה מדובר בפעם אחת או פעמיים של עבודה תמורת קרדיט - ניחא.
    הבעיה היא שהם רוצים פעם אחר פעם אחר פעם עבודה בקרדיט, ואין להם שום בעיה לא לשלם לך כל החיים.
    עכשיו תחשבי שוב האם זה שווה את זה?

    אגב, יש מקומות שנותנים חסות של מוצרי איפור - ואז לדוגמא זה קצת יותר משתלם ולפחות את לא יוצאת בהפסד (5 מוצרי לנקום לבחירתך עולים לא מעט כסף...)

    נכון שזה סוג של פרסום וסוג של אחלה עבודה לתיק העבודות.
    הבעיה היא שבמקביל מפרסמים אותך כמישהי שעובדת תמורת קרדיט בלבד. ואז לעולם לא תגיע המשכורת...

    אז איפה עובר הגבול?
    מתי זה יהיה מספיק?

    השבמחק
  6. תודה לכולן על התגובות
    לגבי הקרדיט- אם מישהו מרוויח מהעבודה כסף, גם את צריכה. זה הכלל שלי
    אם מדובר בשיתוף פעולה אומנותי מצד כולם זה כבר תלוי במי הצוות ובמה זה יתרום לי בהמשך

    בסופו של יום, לרוב היחידים שמסתכלים על הקרדיטים הם מאפרים אחרים...

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...