יום רביעי, 16 בדצמבר 2009

יופי פנימי


כמאפרת שחושפת את לקוחותיה, באיפורי אירוע, בסדנאות ואפילו בצילומים שונים למגוון רחב של מוצרים (וכנראה שאחראית ללא מעט בזבוזים של אותן לקוחות לאחר מכן בחנויות האיפור שונות) אני תוהה רבות לגבי האחריות שלי ביחס לנושאים שחשובים לי כמו ניסויים בבע"ח.

באופן אישי אני מאד מתנגדת לשימוש בבע"ח לניסויים בתעשית הקוסמטיקה והניקיון (בתחום הבריאות הנושא סבוך יותר, ואשאיר את העיסוק בכך לחכמים ממני). בבית אני משתדלת ליישם זאת ומקפידה לקנות אך ורק מוצרים שלא נוסו על בע"ח ולא שייכים לחברות שמבצעות ניסויים כאלה. זה אומר שאני לא אקנה פרינגלס לעולם, שאני אבלה לא מעט בסופר בבדיקת תוויות בכל פעם שאצטרך לרכוש מוצר חדש, וגם שאישי האהוב מסרב בתוקף ללכת לקניות בעצמו אחרי ששיגעתי אותו לגבי קצף גילוח שעומד בתנאים.

באיפור לא תמיד יש לי את הפריבילגיה הזאת, ועל אף שאני בהחלט משתדלת לרכוש מוצרים רק מחברות "טובות", לעיתים לא נמצאים תחליפים ראויים בחברות אחרות (נדיר אבל קורה), ולעיתים, ובעיקר במוצרים בהם התחלופה גבוהה, אני חייבת לקחת בחשבון גם את הפן הכלכלי להחלטה.

המעט שאני  יכולה לעשות זה לעודד צרכניות אחרות להעדיף חברות "טובות", ולהעלות את המודעות לנושא הזה. מפאת רגישות אני נמנעת מלעלות תמונות של אותן חיות מסכנות העוברות עינויי תופת בשביל השמפו שלנו, אך למי שיש קיבה חזקה ואינו חושש שהתמונות ירדפו אותו אח"כ אני בהחלט ממליצה לחפש באינטרנט ולראות. תמונה במקרה הזה, שווה הרבה יותר מאלף מילים...

על פי החוק חברות קוסמטיקה, חברות המייצרות מוצרי היגיינה אישיים (כמו מגיני תחתון ומשחות שיניים) וחברות למוצרי ניקיון ביתיים אינן צריכות לבצע ניסויים בחיות כדי לקבל אישור למוצר. בשנים האחרונות גוברת המודעות לבעיה, והאיחוד האירופי, לדוגמא, אסר כמעט לחלוטין מכירת מוצרים אשר נוסו על בע"ח שלא לצורך, אצלנו לעומת זאת אפילו איסור על מכירת פרוות איננו מצליחים להעביר (סוגיית החרדים והכובעים שלהם).
הניסויים האכזריים הללו מתבצעים על שפנים, קופים, עכברים ואפילו על חיות הבית שלנו- כלבים וחתולים. מדובר בתהליך קשה וכואב לאותן חיות אומללות הלכודות בכלובים ועוברות התעללות חוזרת ונשנית בשם "המדע", על אף שבפועל ישנן חלופות אחרות ולא אלימות המביאות תוצאות לא פחותות.
את בודאי מהנהנת בהסכמה כעת ומבטיחה לעצמך שמעתה תקני רק מוצרים עם הסמל של הארנב, המעידים על כך שהמוצר לא נוסה על בע"ח, אבל לא די בכך. לצערי, כיום לא קיים פיקוח על  הוספת סמל הארנב למוצרים וברמת העיקרון כל חברה יכולה להוסיפו ללא קשר לסוגיה בכלל.
ומה ביחס לחברות אשר מנסות רק חלק ממוצריהן על בע"ח? כיום רוב החברות שאנו מכירים הן בעצם מותגים השייכים לתאגידי על. כך למשל: לנקום, מייבלין וגרנייה שייכים לחברת לוריאל; מאק שייכים לתאגיד אסתי לאודר; ופנטן, הד אנד שולדרס, הרבל אסנס וקרסט שייכים לפרוקטר אנד גמבל. תאגידים אלה מבצעים בחלקם ניסויים בבע"ח בחלק ממותגיהם; לעיתים היות והם עוסקים גם בפיתוח תרופות או חומרי הדברה( שם הניסויים נדרשים על פי חוק) ולעיתים מטעמי נוחות בלבד.
ע"י שינויים כמעט בלתי מורגשים בחיי היום-יום שלנו יש לנו את היכולת לסייע בקידומה של מטרה חשובה, ובהצלת חייהם של בע"ח חסרי ישע.  בהחלטה מה לקנות צריך לקחת בחשבון את האחריות שלנו כצרכנים למעשי אותן חברות. ע"י החרמת חברות העורכות ניסויים בבע"ח ורכישה תחליפים (אשר לרוב אינם נופלים באמתם אלא להיפך), אנו מבהירים לאותן חברות כי איננו מאשרים את דרך פעולתן וכי עליהן להפסיק לערוך ניסויים בבע"ח.
אז מה לקנות?
להלן רשימה חלקית של חברות שאינן מבצעות ניסויים בבע"ח. את הרשימה המלאה ניתן למצוא באתר האגודה למניעת ניסויים בבע"ח



אלמיי (Almay)
פוראבר- ליווינג (Forever Living)
אוודה (Aveda)
אייבון (Avon)
אי. די. מינרלס Bare Escentual))
באט' אנד בודי וורקס (Bath and Body Works)
בובי בראון (Bobbi Brown)
בודי שופ (The Body Shop,)
בון- בל (Bonne Bell)
קלרינס (Clarins)
קליניק (Clinique)
דקלאור (Decleor)
דיסני (Disney)
אסתי לאודר (Estée Lauder)
אטלייה (FACE Atelier)
איל מקיאג' (Il-Makiage)
ג'יין ארדל (Iredale Mineral Cosmetics)
לה מר (La Mer)
ג'ו בלאסקו (Joe Blasco Cosmetics,)
מרי קיי (Mary Kay)
אורלן (Orlane)
סמאשבוקס (Smashbox)
סטילה (Stila)
מרון (Mehron)
ויקטוריה סיקרט (Victoria’s Secret)
ל'אוקיסטן (L’Occitane)
מאק (M.A.C. Cosmetics,)




ומה לא לקנות?
חשוב לציין כי לא כל המותגים הרשומים פה הם מותגים בהם בוצעו ניסויים, אך הם שייכים לתאגידים המבצעים את הניסויים בחלק מהמותגים שלהם שלא לצורך. רשימה חלקית, הרשימה המלאה כאן
התאגידים הבאים ידועים כעורכים ניסויים בבע"ח שלא מחויבים ע"פ חוק:
  • ·         פרוקטר אנד גמבל (פנטן, הרבל אסנס, ג'ילט, מקס פקטור, אורל בי, קרסט, טייד)
  • ·         קולגייט פלמוליב (פלמוליב, קולגייט, ספיד סטיק)
  • ·         ג'ונסון & ג'ונסון (ניוטרוג'ינה, קלין&קליר)
  • ·       לוריאל (לנקום, גרנייה, הלנה רובינשטיין, מייבלין)
  • ·         יוניליוור (דאב)
בפעם הבאה שאת בקניות, חפשי את הארנב... 

7 תגובות:

  1. מאמר חשוב, אני מאוד מקפידה לא להשתמש באף מוצר שנוסה על בעלי-חיים, גם לא אם קיבלתי אותו בחינם ( מה שקורה הרבה ובד"כ מועבר אחר כבוד לתרומות).
    אגב- יש לך טעות, לפי ידיעתי תאגיד אסתי לאודר לא עורכים ניסויים באף אחד מהמותגים שלהם.

    השבמחק
  2. לא כתבתי שאסתי לאודר עורכים, אני יודעת שהם מקפידים ובגלל זה אני צרכנית כל כך טובה שלהם
    כתבתי שחלק מהתאגידים שציינתי מבצעים בחלק מהחברות שלהם, אולי הניסוח לא מספיק ברור- אני אנסח מחדש :)

    השבמחק
  3. הי טל,
    אשמח להוסיף הסתייגות קלה לגבי מוצרי ג'ונסון אנד ג'ונסון.
    בתור עובדת בחברה ששייכת לג'ונסון אנד ג'ונסון ומייצרת מכשור רפואי חשוב ביותר, אני יכולה להגיד מתוך ידע מוחלט שלא כל הניסויים הם קוסמטיים. את המכשור הרפואי יש צורך לבדוק על חיות בעלות איברים פנימיים מסויימים שדומים למבנה האיברים הללו בבני אדם וזה באמת מתוך חוסר ברירה אחרת...

    השבמחק
  4. אגב, דבר שגיליתי לא מזמן, חברת בודי שופ, אשר מתחייבת על אריזותיה שהיא לא עושה ניסוים על בעלי חיים, נרכשה על ידי תאגיד לוריאל.

    השבמחק
  5. כתבה חשובה מאוד! אני גילית שלוריאל קנתה גם את גרנייר ולכן אני מאוד מודאגת כיוון שאני מרבה להשתמש בהם! אני יודעת שבארץ רוב החברות עורכות ניסויים על בני אדם :) כמו שצריך- ואף התגובות הרבה יותר טובות, ניתן לקבל משוב על הטקסטורה ונעימות המרקם וכו'!

    השבמחק
  6. כתבה חשובה מאוד!!
    למרות שהמודעות לנושא עלתה בשנים האחרונות זה עדיין לא מספיק, ועד שלא יהיה חרם צרכנים על חברות שעושות ניסויים בבעלי חיים זה לא יפסק. לכן חשוב להמשיך ולעלות את המודעות בנושא ולפרסם את שמן של החברות שממשיכות לבצע את הניסויים.

    השבמחק
  7. תודה על האינפורמציה החשובה- כל מאפרת וכל בחורה ברוכשת לעצמה איפור צריכה לגזור ולשמור. אסור בשום פנים ואופן לעשות שימוש באיפור שנוסה על בעלי חיים!

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...